Mencari Jodoh Dari Kaca Mata Lelaki

Mencari Jodoh Dari Kaca Mata Lelaki

Saya tertarik hati dengan tulisan Kak J yang disiarkan pada 18/10/2017, bertajuk PERSIAPAN KE ARAH PERKAHWINAN BUAT ANAK DARA.

Anak-anak dara mudah-mudahan “alert” dengan tips yang Kak J serta para pengomen yang lain berikan. Keseluruhannya saya bersetuju dengan apa yang Kak J luahkan. Selebihnya saya berpendapat segala bentuk cara hidup anak-anak dara bertitik tolak daripada ajaran yang diterima daripada ibubapanya di rumah. Melainkan, yang diajarkan oleh ibubapa sudah berbagai yang elok-elok tetapi yang tuan empunya diri memang tidak makan diajar, maka kita gelarkan sahajalah perangai sebegitu (pemalas) terhasil daripada sikap degil. Namun percayalah, pepatah Melayu yang berbunyi “bagaimana acuan begitulah kuihnya” atau “ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi” sangat tepat bagi menggambarkan bagaimana peribadi seseorang mengikut sepertimana sifat-sifat yang ada pada ibubapanya.

Memperkenalkan diri saya: Aizat, seorang suami yang sedang menantikan kelahiran anak pertama dalam tempoh beberapa bulan lagi. Saya merupakan anak kedua daripada empat orang adik beradik, yang memiliki seorang kakak (sudah berumahtangga dan memiliki dua orang cahayamata), seorang adik perempuan dan seorang adik lelaki. Hidup secara asasnya, hampir lengkap, cuma perlu mengekalkan mana yang baik dan memperbaiki mana yang kurang.

Bapa saya seorang kakitangan kerajaan, sementara ibu pula seorang surirumah yang mencari pendapatan sampingan dengan menjahit pakaian serta langsir selepas meninggalkan pekerjaan beliau di sebuah jabatan. Ibu saya sangat menitikberatkan soal kebersihan dan kekemasan, malah beliau amat teliti di dalam setiap kerja yang dilakukan. Sedikit sebanyak saya berempat beradik mewarisi sikap pembersih ibu. Bapa pula, tentulah tiada masalah kerana setiap keperluan bapa terjaga elok oleh ibu. Seingat saya, sedari saya kecil sehinggalah sekarang, bapa lebih suka menghabiskan masa di rumah bersama keluarga. Saya yakin, hati bapa tenang apabila berada di rumah sendiri.

Ibu saya mengajarkan kami bahawa ruang tamu adalah tempat khas untuk tetamu, bukan tempat untuk tidur baring (melainkan sekejap), tanpa akhbar/majalah dan tidak diletakkan set televisyen. Kau mahu baring-baring sambil menonton TV, silakan ke ruangan lain. Ketika kecilpun kami adik beradik tidak bermain di ruang tamu. Rumah kami bukanlah besar, tetapi cara ibu menyusun atur membuatkannya selesa dan menjadi bahagian-bahagian khusus (khusus untuk belajar/membaca, khusus untuk kanak-kanak bermain, khusus untuk menyimpan pakaian dan sebagainya). Bayangkan bagaimana ibu “menyorokkan” bahan-bahan jahitannya kerana kami tidak melihatpun tempat ibu bekerja bersepah-sepah. Tahu-tahu, ibu selesai menyiapkan baju kurung kakak atau adik serta baju ibu sendiri. Ibu juga suka melakukan kerja “dua dalam satu”, contohnya sambil berbual di telefon (biasalah bila makcik-makcik bersembang, lama bebenor), sebelah tangan ibu memegang telefon manakala sebelah lagi mengelap meja/cermin atau mengemop lantai!

Semasa bersekolah, guru-guru selalu bertanya ibu bagaimana ibu mendidik kami adik beradik kerana selalu cemerlang dalam pelajaran? Jawapan ibu; cikgulah yang mengajar sehingga kami pandai. Sebenarnya kami fokus pada pembelajaran apabila di rumah justeru keadaan di rumah yang kemas bersih itulah.

Pesanan ibu; jika menghidangkan minuman kepada tetamu jangan sesekali kau gunakan cawan tanpa dilapik piring. Untuk makan-makan, pinggan mangkuk harus sedondon. Sediakan pengelap tangan (saputangan atau tuala kecil). Kadangkala ibu mengarah kami menghidang seperti di hotel layaknya, siap dengan adab-adab meletakkan sudu garfu. Kedengarannya seperti remeh, namun mungkin kerana terbiasa perkara ini menjadi amalan seisi keluarga kami.

Saya adik beradik, termasuk bapa tidak pernah tidak membasuh pinggan/cawan yang kami gunakan (kecuali ada oranglain tolong basuhkan hehe…) bahkan di dapur rumah kami tidak akan terlihat ada pinggan mangkuk tidak bercuci di dalam singki ataupun yang telah dicuci tidak disusun terus ke raknya. Ibu mewajibkan kain baju yang sudah kering dilipat setiap hari dan disimpan ke dalam almari sebelum tidur. Biasanya ibu yang melipatkan baju-baju kami pada waktu petang. Kau akan kagum melihat hasil lipatan ibu, tanpa pengukur tetapi sama kesemua bucunya. Ibu juga “pantang” andai terdapat pakaian (terutamanya pakaian dalam) samada yang sudah dicuci ataupun belum ditinggalkan di dalam bilik mandi, wajib kau sidai di ampaian yang tersorok. Memang tidak berani ingkar larangan ini. Alasan ibu, simple sahaja… apakata tiba-tiba rumah kau dikunjungi tetamu dan tetamu ini masuk ke bilik air lalu melihat baju kecil atau seluar kecil kau. Malu oii. Lagi-lagi pula tetamu itu rupanya orang yang sengaja datang hendak merisik hal keluarga kau.

Ibu bukanlah seorang wanita yang terlalu berfesyen, namun dia sentiasa anggun dengan baju kurung, kemeja labuh, skirt labuh ataupun jubah. Saya tidak pernah melihat ibu memakai seluar jeans walaupun semasa ibu muda-muda dahulu. Ibu tidak akan memakai t-shirt (walaupun berlengan panjang) jika pergi ke mana-mana, apatah lagi berseluar track. Saya selalu merasa bangga apabila berjalan dengan ibu sebab penampilannya itu. Ibu nampak muda beberapa tahun daripada usianya. Ibu tidak perlu bersenam di gim atau berjogging kerana badan ibu “maintain” langsing. Kata ibu, cukuplah bersenam dengan cara melakukan kerja-kerja rumah. Peluh keluar, rumahpun bersih!

Ok, berbalik kepada tajuk artikel saya…

Kalau seorang gadis (anak dara mengikut istilah Kak J) pemalas tahap gaban, bangun lewat dan cuma tahu berjalan sana sini serta melawa (dah melawa tu, sibuk selfie untuk Facebook dan Instagram), kemudian bagi alasan nanti hendak kahwin belajarlah buat kerja rumah, kau rasa mereka ini hidup berangan sahajakah? Mereka tidak pandai membantu meringankan beban tugas ibu, tiba-tiba mereka mendapat “magik” untuk menjadi penjaga makan pakai suami? Tiba-tiba mereka boleh bertukar menjadi seorang perempuan yang super power apabila menjadi menantu kepada seseorang mertua? Mereka tidak tahukah, selain suami idaman dan mertua, mereka akan berhadapan dengan ipar duai, biras, sepupu sepapat serta anak-anak saudara sebelah pihak sana? Tak… saya tak kata, kaum wanita sahaja kena mempersiapkan diri. Kaum lelakipun W.A.J.I.B. Tetapi disebabkan confession saya ini berjudul “mencari jodoh dari kacamata seorang lelaki”, maka sebenarnya saya ingin menceritakan rahsia (kalaulah sesuai dipanggil rahsia) berdasarkan pengalaman, pengetahuan dan pemerhatian saya bersama lelaki-lelaki di sekeliling saya. Manafaatnya bukan setakat untuk anak-anak dara, anak-anak teruna bahkan bakal-bakal mertua, silakanlah ambil teladan.

Sebagai seorang lelaki, apabila mencari jodoh saya turut terpengaruh dengan apa yang diajarkan oleh ibu. Sayapun terfikir tentulah ibu mahukan menantu yang rajin, pembersih dan anggun seperti ibu. Jadi, saya mengusahakan mencari isteri yang memiliki ciri-ciri yang boleh menyenangkan hati ibu. Semasa di universiti, biasalah ada perasaan terpesona pada rakan sekelas/sekuliah. Tetapi saya tahankan, sebab saya tidak mampu menyiasat bagaimana mereka ini di rumah. Masa dan kewangan tidak mengizinkan, mungkin juga belum begitu gatal untuk menjalinkan percintaan.

PERKARA PERTAMA: CARI CALON YANG MENYENANGKAN HATI IBU

Saya akhirnya bekerja di sebuah organisasi dan tidak lama kemudian timbul hasrat menamatkan zaman bujang. Saya berkenan pada seorang gadis yang bekerja di sebuah pejabat berhampiran tempat kerja saya. Kami bertegur sapa secara sepatutnya sebagai “jiran” pejabat. Penampilannya sesuai dengan jiwa saya. Beberapa bulan saya perhatikan dia dan ambil tahu serba sedikit mengenai latar belakangnya secara curi-curi.

Apabila ada acara-acara yang melibatkan penyertaan kakitangan pejabat-pejabat persekitaran kami seperti sambutan Hari Kebangsaan, Hari Sukan atau majlis sosial lain, si dia (saya namakannya di sini sebagai Anna) tidak kelihatan turut serta. Saya anggap Anna tidak berminat atau mungkin malas berjemur panas kerana menjaga kulit. Hahaha. Maklumlah selalu ke pejabat dengan baju kurungnya lengkap bertudung. Suatu hari kebetulan kami bertembung di sebuah cafe yang ramai orang menyebabkan terpaksa berkongsi meja. Peluanglah tu kan… Sambil makan, sambil berbual kosong (kosong tapi ada isi tau!), saya meminta nombor telefon Anna dan applikasi Facebook serta Instagramnya. Sebelum itu ada saya mencuba mencari-cari dengan memeriksa nama sebenar dan nama-nama yang saya rasa berkaitan. Tetapi hampa, tiada. Macam tak percaya, gadis moden tidak memiliki akaun media sosial. Rupa-rupanya Anna menggunakan profil yang langsung saya tidak terfikirkan. Dah sudah mendapat nama akaun, apalagi mengintailah jawabnya. Hmmm posting adalah sedikit, gambar pula berukuran passport tidakpun foto beramai-ramai yang Anna berada jauh di belakang oranglain. Jadi, saya main whatsapp sahajalah. Tak ada gelojoh-gelojoh, hubungi sekali sekala sahaja sebab tak mahu terkantoi yang saya telah terpikat kepadanya. Teringat pesanan ibu, selidiklah mengenai gadis yang kau berkenan, jangan cepat-cepat mencurahkan perasaan.

PERKARA KEDUA: SELIDIK SEBELUM MENCURAHKAN PERASAAN

Okay guys, long short story, suatu hari tu saya hadir sebuah majlis perkahwinan kawan lama. Sebenarnya saya bukanlah rajin bab-bab makan kenduri ni, tetapi tempat majlis tersebut diadakan tidak jauh dari kampung Anna. Waktu itu cuti beberapa hari dan saya tahu Anna balik kampung. Sayapun sengaja masuk jarum, saya mesej Anna tanya-tanya tentang tempat itu. Saya katakan teringin nak singgah rumah Anna, nak lihat sawah padi. Anna kata, singgahlah. Yahoo… seronok tidak terhingga. Memanglah saya singgah rumah Anna, lebih tepat lagi rumah ibubapa Anna. Seorang diri pula tu! Ibubapa Anna menerima kedatangan saya dengan baik.

Saya menjadi tidak sabar hendak balik ke rumah keluarga saya keesokan harinya. Sebab apa tau? Nak mengadap ibu… nak ceritakan tentang Anna. Perasaan ingin beristeri membuak-buak je rasanya pasal saya telah berjaya melalui perkara pertama dan perkara kedua. Tolong baca semula ayat saya yang berhuruf besar ye. Anna yang saya lihat sopan berbaju kurung ke pejabat, begitulah pakaiannya di luar pejabat dan ketika saya pergi ke rumahnya. Layanan yang saya terima daripada ahli keluarga Anna, elok sebagaimana ahli keluarga saya biasa berikan kepada tetamu kami. Keadaan rumah (luar dan dalam) menyedapkan mata memandang. Semasa ke bilik air, saya melalui kawasan dapur. Confirm, ibu saya tak komplin tentang keadaan dua tempat strategik ini.

Lagi sekali, long short story… kau dah berkenan, ciri-ciri idaman kaupun dia miliki, keluarga kaupun tidak membantah, kau nak tunggu apa lagi? Mula-mula kau tanyalah sidia, dah ada orang ke? Bila katanya tak ada, jangan kau melompat sampai pecah lantai pula. Kau “cool” sudahlah bro… cakap elok-elok kau nak jadikan dia teman hidup dengan restu daripada ibubapa. Hahaha… Aizatlah yang mengambil langkah seperti ini.

PERKARA KETIGA: BUATLAH LAMARAN SECARA TIDAK RASMI DAN RASMI

Akhirnya bernikahlah saya dengan Anna setahun yang lalu. Doakan kami berbahagia sehingga ke jannah. Senang hati dan tenang hidup bro sebab kau tidak mendengar keluarga kau merungut isteri kau tidak pandai memasak atau mengemas rumah. Bukan saya nak puji Anna sempurna. Biasalah mana ada manusia yang sempurna segalanya. Tetapi di sini, saya hanya menceritakan perkara yang elok-elok sahaja. Jika ada yang buruk-buruk itu masalah peribadi yang kena diselesaikan sendiri. Paling penting, kau kena faham apa aku ceritakan ini menggambarkan bagaimana untuk membina sebuah keluarga, kita dipengaruhi ajaran yang baik daripada ibubapa kita. Kita mahu membina kehidupan masa hadapan yang penuh barakah dan rahmat agar generasi berikutnya berjaya dunia akhirat.

Tutup cerita saya dan Anna.

Mengenai lelaki-lelaki di sekeliling saya. Kamipun sama seperti kaum perempuan, ada naluri ingin mencintai dan dicintai, terpesona kepada kecantikan lahiriah dan dalam masa yang sama mengharapkan pasangan yang solehah. Makna solehah ini berbeza-beza di antara seseorang dengan seseorang yang lain. Kawan saya kata, solehahpun ada tingkatannya (darjat) seperti syurga yang mempunyai tujuh darjatnya. Terpulang pada pandangan masing-masing. Bagi saya, cukuplah dia menjaga pergaulan, auratnya ditutup sempurna, mengerjakan amalan wajib sepenuhnya, pandai membaca Quran, mempunyai pekerjaan yang bersumberkan yang halal dan menghormati oranglain. Cantik dan rajin pula merupakan satu bonus.

PERKARA KEEMPAT: SOLEHAHNYA DI MANA?

Kawan seuniversiti saya dahulu, Zamri (bukan nama sebenar) seorang yang digilai ramai pelajar perempuan kerana pakej pelajar cemerlang berserta wajahnya yang tampan. Sebelum hatinya dimiliki seseorang, kami yang tukang sibuk mulalah dok “matching”kan Zamri dengan sis itu sis ini dan yang paling secocoklah kononnya ialah si Mira. Kami andaikan secocok kerana Mirapun tergolong dalam kategori gadis cantik jelita, malahan memang sah-sah minatkan Zamri. Tetapi Zamri tidak memilih Mira. Alasan Zamri ialah, Mira dengan alat solek tidak dapat dipisahkan. Pakaian up-to-date. “Maintenance” tinggi, tak mampu kata Zamri. Lagi haru, emak Zamri pandai menyelongkar Facebook, Twitter dan Instagram. Dengan siapa Zamri berkawan rapat dan bagaimana kawan rapat Zamri punya perangai semua dalam poket emaknya. Hahaha… bagus makcik-makcik ni bergiat dalam media sosial. Emak Zamri mempersoalkan tentang kawan-kawan perempuan Zamri (kawan-kawan sayalah juga), yang namanya A itu setiap hari hantar gambar dalam IG tak ada kerjakah? Bersolek bukan main, entah-entah rumahpun bersepah tak sempat dikemas. Ada masakah untuk mengaji Quran kalau asyik melawa? B itu pula asyik-asyik siarkan foto apa yang dia masak. Alahhh setakat buat cucur jagungpun bagitahu orang ke? Masak kicap ayampun snap gambar khas untuk IG. Dari situ Zamripun dapat menangkap maksud emaknya yang spesis-spesis seperti Mira bukanlah menantu pilihan.

PERKARA KELIMA: LELAKI TAKUT PADA PEREMPUAN YANG POPULAR DI MEDIA SOSIAL

Saya dengan kawan-kawan lelaki seuniversiti, samalah juga dengan kaum perempuan bila bersama-sama perempuan iaitu SUKA BERGOSSIP. Tahu apa yang kami gossipkan? Pasal perempuanlah… Selain yang di hadapan mata, kat media sosiallah perempuan-perempuan ini menjadi punca gossip. Kawan yang ini kata, dia takut pada “girl” yang itu pasal mak oiii seksi. Seorang kawan pula kata, yang bertudung lituppun asyik keluar dalam Facebook dan Instagram, ustaz yang tengokpun terliur apatah lagi sang buaya. Seorang lagi mencebikkan bibir, katanya si anu tu selalu sangat update status seperti orang putus cinta kecewa menonggeng. Si anu tu macam gatal nak berlaki dengan ayat-ayat “bergetar tulang rusuk kiri”, “halalkan ikatan” dan sebagainya.

Dari gossip-gossip tersebut, saya jadikan contoh teladan kepada adik perempuan saya. Saya bagi amaran/nasihat… kau tak payah tunjuk sangat diri kau dalam media sosial. Bukan bakal suami sahaja tengok, bakal mertua, bakal ipar, bakal biras, bakal sepupu dan segala bagai bakal lagi tumpang lihat/baca kau punya status. Bentengkan diri dengan perasaan malu, barulah kau boleh berdoa “Ya Allah, kurniakan aku pasangan yang beriman”. Sayapun dahulu, bila keluarga diberitahu mengenai Anna, masing-masing minta nak lihat akaun Facebook dan Instagram Anna. Saya bagikan aje… akaun yang hidup segan mati tak mahu tu korang koreklah puas-puas.

PERKARA KEENAM: KAMI MENYIASAT

Untunglah kita boleh siasat perihal bakal pasangan kita melalui internet. Kau rajin, macam-macam kau jumpa. Ada kawan ini, cerewetnya tahap dewa. Kerjanya menyiasat tentang gadis yang cuba merapati atau dirapati. Sudahlah maklumat di internet dikumpulnya, cara manualpun dibuatnya. Sampai ke saat ini, asyik “reject”lah gegirls yang terlibat. Itu tak kena, ini tak betul. Ok bro, siasat-siasat tu kira patut-patut dahlah ye…

PERKARA KETUJUH: KAU RASA “SWEET” TAK MACAM KISAH INI?

Kakak saya sudah mendirikan rumahtangga sejak lima tahun lalu. Pasal aurat dan kerajinan menguruskan rumah alhamdulillah saya nampak ada dia mewarisinya daripada ibu kami. Ibu mertua kakak setakat ini sangat ngam dengan kakak, malah dengan ibu sayapun rapat hubungan mereka (sesama besan) (ibu mertua sayapun sama, hehehe). Para besan ini kalau berkunjung ke rumah ibubapa saya memang mereka akan memuji kerajinan ibu saya. Puji pi lah, benda betul.

Suatu hari, mertua kakak (saya panggil pakcik dan makcik M) datang ke rumah dengan sahabat baik mereka (saya panggil pakcik dan makcik S). Bersama mereka, seorang anak lelaki kepada pakcik dan makcik S bernama Khairul. Seperti biasa, tetamu dilayan sebaik mungkin – dihidangkan makan minum, disediakan tempat solat dan keperluan lain. Makcik-makcik ni pula rutinlah mereka suka meronda dalam rumah; belek langsir, tengok dapur dan mencari pokok bunga. Pakcik-pakcik dah keluar ke tempat jual ikan. Geng muda-muda (saya, Anna, kakak, abang ipar, Khairul dan adik-adik saya) meneruskan kerja masing-masing. Kakak, Anna dan Hanisah (adik perempuan saya) sibuk mengemaskan meja dan dapur serta pinggan mangkuk, abang ipar mengawasi anak-anaknya bermain sementara saya dan adik lelaki berbual-bual dengan Khairul. Saya perasan mata si Khairul ni asyik mencuri-curi pandang pada Hanisah. Cantik adik saya ni, sebab sayapun hensem. Please… jangan kecam saya, jangan kata saya perasan atau riak.

Long short story (lagi sekali istilah mat saleh ini muncul), sebulan selepas itu makcik S menghubungi ibu saya. Katanya, dia dan pakcik S datang tempohari memang saja-saja hendak melihat Hanisah kerana mereka sebelumnya bertanya kepada pakcik dan makcik M samada kakak mempunyai adik. Sebabnya mereka perhatikan kakak sebagai menantu yang baik kepada pakcik dan makcik M, maka teringin pula mereka memiliki menantu seperti kakak. Setelah berjumpa keluarga kami dan mengenali Hanisah, mereka terus berkenan. Khairulpun suka. Jatuh cinta pandang pertama barangkali. Jika Hanisah setuju dan kami sebagai ahli keluarga yang lain sudi menerima, mereka ingin melamar Hanisah untuk dijadikan suri hati Mr Khairul.

Hanisah baru sahaja tamat pengajian peringkat ijazah dan belum bekerjapun. Semua orang mengucapkan syukur dan menganggap betapa bertuahnya Hanisah, tanpa susah payah melalui liku-liku percintaan yang belum tentu menjadi jodoh, tanpa mempromosikan dirinya di laman sosial, Tuhan hadirkan seorang lelaki baik, berpendidikan, berkerjaya bagus dan kacak (mengalahkan kehenseman saya pulak tu!) sebagai pemimpin dalam rumahtangganya kelak.

Kau ingat Hanisah nak menolak ke? Tak adanya. Kau tahu, semasa saya perasan Khairul dok mencuri pandang pada Hanisah, kakak dan Anna pula sedar Hanisahpun berbuat perkara yang sama. Saya tanya ibu, apa sudah jadi ni… adik tak nak kerja ke, sudah mahu kahwin? Jawab ibu, ibu selalu berdoa agar anak-anak ibu dijodohkan dengan pasangan yang beriman. Apa lagi yang hendak dicari, calon yang sesuai telah menyerah diri. Selamat bertunang sudah si Hanisah dan Khairul, bulan Mac tahun hadapan mereka akan dinikahkan.

AKHIRKALAM, DOA ITU SENJATA ORANG MUKMIN

Wahai anak-anak dara, anak-anak teruna dan ibubapa sekelian, berdoalah semoga usaha dan persiapan yang kalian buat tidak sia-sia.

– Aizat, abang hensem –

– Aizat, abang hensem

Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit

Comments

comments