Pencari Kerja

Pencari Kerja

Assalamualaikum admin. Terima kasih sudi siarkan confession ini.

Saya gelarkan diri sebagai Nisa (bukan nama sebenar),gadis 20-an yang penuh dengan liku-liku dlm kehidupan..cerita tentang diri dari kecil hingga besar penuh dengan suka duka..seorang gadis yang inginkan kedamaian tp rasa Allah sahaja tempat berlindung dan tempat meminta..

September 2016 yg lalu, alhamdulillah Allah telah memanggil Nisa untuk menziarahi rumahNYA..dlm hati penuh dengan rasa gusar,sedih,takut sebab penuh dengan dosa..penuh dengan maksiat..solat sentiasa lopong..bila ada hati buat,bila malas xbuat solat..bila susah solat,bila senang dilupakan..tp dikuatkan juga hati dan berdoa supaya Allah permudahkan segalanya..sikit-sikit Nisa bangkit cuba utk dekatkan diri pada Allah..mula2 syaitan hasut kata jangan..subuh pun selalu terlajak..isyak pun selalu ditinggalkan dan tidur awal tanpa rasa bersalah..

Sesampainya di rumah Allah, hati rasa takut, berdoa dlm hati jgnlah terjadi apa2..tp Allah tu maha adil..sikit sebanyak Allah tunjukkan pada Nisa yg kerdil ini..alhamdulillah Nisa dpt buat umrah wajib..tp utk umrah sunat..Allah beri Nisa cuti..sedih memang sgt sedih..bagi perempuan perkara inilah yg sentiasa jd masalah..Hati jadi makin dekat dengan Allah bila ada di Mekah..buka TV hanya nampak siaran orang melakukan Tawaf,Saie dan solat pd setiap waktu..dan tiap kali Nisa dengar azan Nisa menangis sebab hanya Nisa sahaja tinggal di bilik..menangis berdoa minta Allah sucikan diri Nisa dan dapat pergi solat,tawaf dengan jemaah yang lain..tiga hari Nisa menangis berdoa dan Allah makbulkan doa Nisa..kali ni Nisa betul-betul insaf dan percaya doa di Mekah itu jika benar niatnya Allah akan makbulkan..

Nisa teruskan kesemua aktiviti yang perlu dilaksanakan sepanjang menunaikan umrah..tentang keluarga Nisa jaga sebaik mungkin mereka disana..bagi Nisa biarlah Nisa terima dugaan disana daripada keluarga yg menerimanya..Nisa cuba dekatkan diri pada Allah..mohon dan mohon doa sebanyaknya supaya Allah mudahkan urusan Nisa dan keluarga..

Kadang rasa diri ini naif sangat..dosa berlambak takut x terampun..Nisa cuba doa untuk dapat kerja..ya ini tujuan utama Nisa pergi ke rumah Allah…Nisa listkan semua tempt yang pernah Nisa apply kerja..nisa doa,solat hajat,solat istikharah dan alhamdulillah Allah makbulkan doa Nisa..

Hampir lima bulan Nisa menganggur..apply kerja sana sini masih tiada rezeki..sedara mara ramai yang mengata,kenapa tak kerja lagi? Result teruk ke? Pemalas nak cari kerja..duduk aja rumah nak buat apa?

Kawan2 pun sama, ada yg dah dapat kerja mulalah mengata,kau tak usaha mcm aku..pergi mandi bungalah biar murah rezeki..bila tanya kerja kosong pd kwn2 mulalah ckp, ko carilah sendiri, aku pun cari sendiri..ko try jela keje kat memana..asalkan halal..tak pe tu pengalaman hidup Nisa..mana yg membantu Nisa ucapkan terima kasih..pada yg mengeji Allah ada untuk membalasnya dan bagi Nisa, Allah nak Nisa jumpa Dia dahulu baru Allah berikan kerja pada Nisa..

alhamdulillah Nisa dapat jawatan yang diinginkan ramai graduan di luar sana di sektor swasta..dan waktu tu barulah ramai kawan2/sedara yang tanya mcm mana boleh dapat kerja? Gaji berapa?mesti tinggikan? Tolonglah masukkan aku kerja..kerja sekarang tak best..boleh kita pergi lunch sama2..pergi kerja sama2..ada geng..Sebut pasal geng? Baru sekarang kwn mengaku kwn dan kwn mcm ni sejujurnya Nisa tak bantu..sebab kwn mcm ini hanya ada bila kita senang dan bila kita susah dia hilang..pendek kata Nisa pilih org utk bantu mereka cari kerja..

Bagi Nisa nak mencari kerja ni bukannya mudah,pergi iv berpuluh kali pun tp tiada yang nak..hutang PTpTN dah memanggil siap kena blacklist lagi..rasa seperti minta sedekah,minta simpati pd company untuk ambil kita bekerja..sedih xterkata..dan sebab sabar itu jugaklah walaupun dosa bertimbun tp Allah maha pemurah..diberinya Nisa rezeki untuk merasai nikmat kerja walaupun fresh grad dan xda apa2 pengalaman kerja..Doakan Nisa supaya dapat kerja di sektor awam pula utk terus berbakti pada ibu ayah..insyaAllah

Pesanan Nisa untuk yg masih mencari kerja diluar sana,berdoalah pada Allah seikhlas hati..mungkin rezeki Nisa dapat pergi doa di hadapan Kaabah dan beritahu apa yg terbuku dan dirasai dihati Nisa pada Allah..tp pada yg lain doalah,solatlah dan dekatkan diri dengan Alquran..Nisa mcm anda semua penuh dengan dosa,solat tak jaga.. tp percayalah kalau kita yakin pada Allah, sikit2 berubah insyaAllah Allah akan bantu kita dunia akhirat..berkat dari ibu itu penting..jangan malu untuk minta ibu ayah doakan kita..

Nisa selalu minta Allah makbulkan doa supaya Allah dapat berikan pekerjaan yang ibu ayah Nisa suka dan insyaAllah Nisa masih menunggu peluang itu walaupun pekerjaan sekarang dah menjamin masa depan Nisa..Bagi Nisa jika ibu ayah bahagia dengan pekerjaan kita,kita pun bahagia dan semangat untuk bekerja..kehendak dan keperlun ibu ayh sentiasa Nisa utamakan..semoga pencari kerja diluar sana sabar dan yakin dengan ketentuan Allah..dah dapat gaji nanti, orang pertama yang kita perlu bagi adalah ibu ayh dan sedekah..insyaAllah berkat selamanya..

Ikhlas dari,
Nisa

– Nisa

Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit

Comments

comments