The Secrets

Aku baru je lepas tengok movie the secrets dekat viu yang Siti Saleha belakon tu and ada lah certain parts tu buat aku triggered sebab benda tu betul-betul berlaku suatu ketika dahulu.

Moments tu memang membuatkan aku tak boleh nak lupakan sampailah sekarang. Bukan saja-sajalah aku nak letak tajuk The Secrets ni. Nanti korang baca sampai habis korang tahulah sebab apa.

Aku harap dan doakan semua supaya dapat jaga dan pantau anak-anak, adik beradik dan ahli keluarga masing-masing supaya lebih alert dengan keadaan sekeliling. Semoga dapat beri pengajaran buat semua. Aku ni tak pandai sangat nak mengarang ayat. Kalau cerita agak bercelaru aku mintak maaf yea.

Nama Aku Fiqa (bukan nama sebenar). Aku terfikir kalau dulu perkara-perkara macam ni dah terjadi macam mana pula dengan situasi sekarang yang media sosial kini makin berleluasa dan tak terkawal. Entahlah… Aku tak dapat nak imagine dan takut juga sebenarnya.

Ibu bapa je yang dapat memainkan peranan untuk kawal tindak tanduk dan perbuatan anak masing-masing yang mudah terexposed dengan dunia media sosial.

Selagi ada masa ni didiklah anak-anak dengan ilmu agama akhlak yang baik. Jadilah contoh teladan yang baik buat anak-anak dan mendorong diri mereka menjadi lebih baik. Itu saja yang aku mampu nasihatkan dan nasihat ni pun buat diri aku juga.

Apa yang aku nak cerita ni memang dah lama berlaku tau, Yela masa tu aku tak terfikir lagi yang suatu hari nanti semua orang akan tahu juga kebenarannya apa yang sebenarnya terjadi. Aku yang sangat berpegang taat setia pada rahsia dan janji seorang sahabat.

Aku mentah sangat lagi masa tu, kawan adalah segalanya bagi aku. Tapi keadaan yang terjadi tu buat aku hilang percaya pada semua orang termasuk cikgu aku sendiri. Tindakan dorang tu membuatkan aku kehilangan seorang sahabat baik. Entahlah masa tu aku rasa macam melampau juga. Tapi mungkin ada hikmah juga disebaliknya.

Dia tak kacau orang pun, suka buat hal diri sendiri je, pendiam, dalam kelas duduk sorang-sorang je. Aku sedih sangat bila dapat tahu yang dia dah pergi buat selamanya masa tu. Keputusan PMR aku pun ikut hauk jugak sebab sedih sangat

Dalam diam dia dah menanggung derita yang sangat tragis dalam hidup. Aku namakan sahabat aku ni Miya (Bukan nama sebenar). Miya ni adalah budak baru yang masuk sekolah dah nak hujung tahun 2007.

Pada asalnya dia bukan dari kelas aku. Bila penggal pertama tahun baru persekolahan 2008 barulah kami ni jadi satu kelas, Miya dari kelas atas turun kelas bawah. So sesiapa PMR tahun 2008 tu awak semua tahulah saya dah umur berapa sekarang ni.

Miya ni memang dalam kelas suka buat hal sendiri. Pelajar lain pun tak ambik peduli pasal Miya. Selalu dia sorang-sorang jer pergi kantin atau mana-mana bahkan dalam kelas pun dia duduk sorang diri. Dia memang macam tu. Aku dah tahu sangat dah perangai dia.

Aku pula jenis tak kisah, semua orang pun aku boleh masuk tak kira siapapun dia, asalkan dia baik dengan aku. Aku pun okeylah. Ada je kawan-kawan dalam kelas cakap jangan rapat sangat dengan dia. Mula-mula tu aku kesian juga dekat Miya ni, lama-lama jadi kawan rapat pula.

Ramai juga pelajar dalam kelas cerita yang Miya ni suka cakap sorang-sorang, suka berimaginasi, sampai orang lain memang takut nak dekat dengan dia. Entahlah pada aku okey jer. Tak penting pun nak dengar orang cakap apa. Miya periang sangat dan dia memang murah dengan senyuman bagi akulah.

Entahlah macam mana kami boleh rapat, tapi kalau korang ingat zaman dulukan ada diari diari yang kita suka tulis biodata diri sendiri. Apa yang kita suka, apa yang kita minat. Cita-cita & impian bila dewasa nak jadi apa, Kan?…

Ada juga yang suka tulis lirik lagu dalam diari tu. Aku ingat lagi Miya ni suka sangat nyanyi lagu Butakah Cinta- kumpulan Spring. Siap Miya tulis lirik lagi dalam diari dia tu. Ajak aku nyanyi sama-sama lah.

Aku ni pula bukan jenis kaki jiwang masa tu… Tak pandai langsung lah bab lagu-lagu jiwang ni. Semua tu Miya yang ajar. Yelaaaa kat kampung aku ni jenis berkawan dengan lelaki je. Berperwatakkan pun macam lelaki dah. Form 3 siap lumba basikal lagi dengan budak-budak lelaki.

Dekat sekolah je ada kawan perempuan. Habis waktu sekolah lepak dengah budak-budak lelaki. Itulah aku. Berbezalah kehidupan aku dengan Miya masa tu. Miya suka duduk rumah je. Aku pula suka merayap.

Aku dengan Miya berkawan rapat sehinggalah Sampai suatu hari tu, Miya boleh share apa yang terjadi sebenarnya dalam hidup dia. Tapi dia minta aku janji dan rahsiakan hal ni dari pengetahuan sesiapapun. Sebabtu aku tahu semuanya pasal diri dia.

Mula-mula tu aku memang tak percaya sampailah dia sendiri yang tunjuk bukti apa yang dia lalui. Dan memang tergamam aku dibuatnya.

Dia kena dera dan lebih pada tu dia pernah lalui. Dia tunjuk dekat aku kesan-kesan lebam pada tangan dan kaki dia. Tapi masa tu aku terkedu dan tak percaya juga. Sampaikan Miya tulis satu notes dalam diari dia untuk aku. Dan kami bertukar-tukar diari. Dia bagi aku baca diari dia.

Aku tak kisah sangat sebab diari aku tak ada apa-apa. Tapi dalam diari dia tu macam-macam dia cerita yang dia luahkan.

Apa yang paling aku ingat Miya tulis “Fiqa kaulah sahabat aku, kau je yang aku ada sekarang ni dan boleh bantu aku”.

Disebabkan notes tu lah yang buat aku lebih triggered nak tahu apa sebenarnya yang terjadi dan tergerak hati masa tu aku nak pergi rumah dia. Kami ni sekampung tapi rumah dia jauh dari rumah aku, rumah dia hujung seberang kampung sana tu.

Aku ajak kawan-kawan lelaki aku temankan pergi rumah dia. Bila sampai tu nampak sangat huru-hara keadaan masa dekat rumah Miya tu dan barulah semuanya terbukti.

Dah nampakkan dengan mata aku sendiri betapa barannya bapak saudara Miya ni. Mungkin dari apa yang Miya lalui ni membuatkan dia berubah sikap mental dan fizikal.

Aku memang nak masuk je beri salam tapi kawan-kawan aku halang memandangkan kitaorang ni semua budak -budak kecil lagi. Dorang pun tak berani. Cuma kami mampu tunggu keadaan reda masa tu barulah kitaorang bagi salam untuk berjumpa dengan Miya…

Masa tu jugalah aku baru tahu yang miya ni tinggal bersama dengan nenek dan bapa saudaranya. Nenek dia dah tua sangat dah larat dan tak mampu nak buat apa-apa lagi.

Bila aku tengok keadaan keluarga Miya barulah aku faham kenapa semua ni terjadi. Dari keadaan rumah dia… Tapi aku tak mampu nak berbuat apa-apa untuk tu. Sebab aku sendiri pun tak mampu.

Miya cerita dekat aku yang bapa saudara dia tak berkerja selalu ugut pukul nenek dia untuk mintak duit sebab dia hisap dadah juga. Bila Miya halang, miya pula jadi mangsa panas baran dan dia pula yang kena pukul.. otak tak betul kan mana boleh control.

Bila aku dah tahu semua tu aku berjanjilah nak simpan rahsia ni. Sebenarnya masa aku baca diari Miya tu ada something wrong jugalah. Tapi Herm cerita ni tak habis dekat sini jer

Hari ke hari cikgu sendiri yang dapat syak ada sesuatu yang dah berlaku dekat diri Miya dan bukan tu je. Pelajar sekeliling pun turut mempersoalkan tentang perut Miya yang semakin membesar. Mestilah menimbulkan banyak persoalan kan?

Suatu hari tu cikgu panggil Miya masuk ke bilik kaunseling. Aku cuma hairan kenapa Miya kena panggil dengan cikgu masa tu. Sebab Miya ni selalu cakap dekat aku yang dia sakit perut jer. Dan dia memang dah jarang datang sekolah disebabkan tu. Aku pun percaya je laaaa.

Bila Miya dah balik ke kelas semula barulah aku tanya kenapa cikgu panggil dia?. Aku ingat lagi apa yang Miya cakap masa tu. Dia cakap “cikgu tu fikir aku ni mengandung dan cikgu suruh aku buat pregnancy test air kencing dalam bilik kaunseling tadi”.

Aku ni fikir Seolah-olah Miya ni tak tahu apa-apa yang jadi dekat badan dia… Logik akal aku memang tersalah makan lah. Mentah lagi fikiran aku masa tu. Apa yang orang cakap aku percaya jela.

Bila dah dapat results test tu dan betul ianya positive Miya pregnant, Miya lagi laaa selalu kena panggil dengan cikgu dibawa ke hospital untuk confirmation.

Cerita tak berhenti dekat situ jer, mestilah cikgu nak soal siasat siapa si pelakunya juga kan. Miya ni memang kuat pendirian dia tetap bertahan untuk tak cerita apa-apa pun pada cikgu-cikgu. Mungkin sebab malu atau maruah… mungkinlah. Benda dah nak jadi

Entahlah tapi sampai aku pun terlibat sama. Kena soal siasat. Cuba bayangkan kau sorang dikelilingi oleh cikgu-cikgu, ada doktor lagi dan dorang focus nak dapatkan kenyataan daripada aku. Faham tak situasi tu macam mana kau sorang je kena hadap. Menggigil tak rasanya?.

Cikgu dah syak aku ni tahu semuanya sebab aku jela antara yang paling rapat dengan Miya. Aku cuma bertahan juga tak nak bagitahu apa-apa. Biarlah dorang tahu dari mulut Miya sendiri.

Aku dah memang takut sebab aku kena tengking dan kena paksa untuk bagitahu. Tapi aku terus kuat dan bertahan. Aku menangis jugalah masa jalan nak balik kelas semula dan keesokkan harinya tu terus aku tak pergi sekolah. Tapi cikgu tak give up dan tak puas hati. Cikgu datang rumah aku pulak bawa seorang doctor juga.

Aku ingat lagilah masa tu cikgu cakap, “Fiqa kalau awak tak terus terang dengan cikgu siapa lagi yang nak tolong Miya. Awak je yang boleh tolong Miya sekarang ni”. Ni cikgu kaunseling perempuan lembut sikit.

Yang aku kena tengking tu dengan cikgu disiplin lelaki dan ada sorang lagi perempuan. Cara dia macam nak cuba memujuk aku tapi aku rasa macam dia hina kawan baik aku pun ada. Annoying cikgu tu. Tunjuk garang tak bertempat.

Bukan aku nak burukkan nama cikgu tu.. tapi cara dia tu. Kita dah lah tengah takut. So berbalik pada cerita cikgu kaunseling tu pula

Yea… Aku rasa serba salah gila masa tu terhadap kawan baik aku sendiri. Complicated jugalah keadaan aku masa tu antara rahsia, sahabat dan janji.

Tapi aku pun pilih nak bantu kawan aku juga walaupun dalam keadaan terpaksa dan bercelaru aku cerita juga apa yang jadi sebenarnya dari Miya kena dera dengan bapa saudara dia sampailah dia kena rogol dengan bapa saudara dia.

Tapi ada cerita sebaliknya something wrong dalam diari tu Miya dah luahkan yang dia sebenarnya bercinta dengan sepupu dia iaitu senior kitaorang form 5.

Semuanya dia dah tulis dalam diari tu kisah percintaan dorang. Aku pun tahu yang Miya dah terlanjur dengan sepupu dia. Tapi aku tak terfikir pun boleh jadi sampai pregnant tu. Memang luar kotak pemikiran aku lah. Sebab dorang buat benda tu suka sama suka. Cuma dalam diari tu tak tulis siapa namanya.

Sampailah Miya mengaku sendiri yang sepupunya buat perkara bodoh tu dan dah menyesal lepas cerita dekat aku.

Sepupu dia tak nak bertanggungjawab dan dia paksa Miya diamkan macam tu je. Sampai miya kena paksa tutup mulut dari bagitahu sesiapapun. Kalau tak lagi teruk Miya akan kena.

Sampailah perkara ni terbongkar sendiri. Hanya aku je Miya ada untuk kongsi cerita ni. Aku pun goyah juga rasa nak jauhkan diri dari Miya. Beberapa hari aku tak tegur dia tapi tula aku kesian pula dia sorang-sorang kena hadap benda ni.

Miya pun tak tahu dah nak buat apa lagi. Miya pun takut sebenarnya, nak lari pun tak tahu nak kemana dan biarkan masa jelah yang mengungkap segala kebenarannya. Sepupu dia adalah antara top students sekolah tu, aku tahu juga yang sepupu dia tu memang playboy dekat sekolah. Ramailah perempuan yang suka dekat dia.

Masa Miya cerita yang dia mengaku si pelakunya tu adalah sepupu dia tu. Aku marah gila sebab dia kawan baik kepada abang aku dekat sekolah. Aku rasa macam nak tumbuk je dia masa tu sebab sebelum ni dia pun pernah usha aku juga. Tapi aku tak layan. Lagipun abang aku ada cerita pasal sepupu Miya ni sebelum ni

Lepas cikgu dah tahu semua tu cikgu pun terkejut juga sebab tak sangka antara top students kan siapa je tak kenal.. buat perkara macam tu. Baik dekat sekolah tapi setan dekat luar…

Bila dah jadi kes polis ni, beberapa hari kemudian sepupu Miya kena Tahan dengan polis dekat sekolah, memang kecoh lah kan. Bapa saudara Miya kena tangkap atas kes deraan dan rogol. Tapi tak ada bukti sebab dah kering… N

enek Miya kena soal siasat juga bantu kes ni. Miya kena masuk ke rumah kasih ape tah lupa namanya untuk perempuan yang bermasalah tu.

Aku rasa Miya ni tak tahu pun apa itu sexual harassment masa tu. Tapi entahlah sebab adalah perkara yang aku musykil. Nak bercakap lebih benda kita bukan tahu sangat. Dengar one side story pulak. Usia kandungan masa tu dah 7 bulan. Haaa bayangkan lah.. Hermmm nak buat kesimpulan tentang cerita ni padahal karangan aku pun fail.

Itulah kali terakhir aku jumpa Miya. Dan aku dengar dia dah pergi buat selamanya dan disebabkan kandungan dia pun ada masalah juga. Itu aku pula dengar dari mulut cikgu. Kes ni diam diam dah tersebar dekat satu sekolah sebab mulut cikgu -cikgu jugalah.

Diari tu cikgu ambik dan jadikan bahan bukti. Sebab tak elok juga aku baca benda-benda macam tu. Lepas doktor dan cikgu tu baca diari tu. Dorang cakap Miya ni ada masalah jiwa dan mental.

Masa tu aku marah jugalah dekat cikgu sampaikan aku hilang percaya dekat semua orang. Tapi sekarang aku baru faham setiap perkara yang berlaku tu ada hikmahnya… Mungkinlah itu jalan terbaik. Serba salah tu tetap tak hilang sebab aku tak tahulah apa yang aku buat ni baik ke tak…

Tapi cikgu ada juga cakap terima kasih sebab banyak membantu dalam kes ni. Tetapi tetaplah results PMR aku masa tu hancur teruk.

– Fiqa (Bukan nama sebenar)

Hantar confession anda di sini -> https://iiumc.com/submit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *