Tak Disayangi

Assalamualaikum. Aku Putih, seorang ibu. Usia perkahwinan masih muda.

Suami adalah pilihan saya sendiri. Dia bertanggungjawab. Komitmen berkongsi. Dia sayang anak-anak kami. Hujung minggu selalu bantu cuci kain.

(Dua-dua bekerja). Dua² menunaikan solat. Tinggal sendiri di rumah sewa beli dengan mertua. Rezeki sederhana, alhamdulillah cukup makan.

Aku ada konflik dengan bapa aku. Tapi aku harap sebelum mati bapa aku boleh berbaik dengan aku.

Aku sentiasa berusaha menjaga hubungan baik dengan keluarga sebab kami memang family oriented dan datang dari family dengan didikan dan surrounding hidup beragama. Alhamdulillah.

Aku dapat family mertua yang agak baik. Mak suami banyak membantu sepanjang berumah tangga. Alhamdulillah.

Tapi aku sebolehnya berusaha mengurangkan beban mak dengan usia senja mak. Aku taknak mak penat dan banyak susahkan mak.

Tapi hari ni aku bukan nak cerita tentang family aku atau mertua aku.

Aku cuma rasa suami aku tak sayang aku.

Suami tak pernah cakap dia sayang aku. Kalau aku tanya pun berat dia nak jawab. Kami jarang jemaah sekali. Dia berat setiap kali aku ajak dan sering mengelak. Kami solat asing-asing tak macam suami isteri lain.

Dari segi masa. Dia memang banyak habis di tempat kerja, rumah dan court sport yang dia minat. Tapi even di rumah. Tangan dia sentiasa dengan handphone termasuk ketika masuk bilik air/tandas. Ni habit dia sejak awal kahwin. 

Dia suka duk dalam bilik air sambil belek² video tiktok. Dulu facebook dan insta. Hobi dia tengok video² lagi² video sports yang dia minat dan video lawak².

Aku tak pasti la video lain ada tengok tak sebab kami tak mandi bersama macam pasangan suami isteri lain. Kalau ada pun mungkin sekali je masa awal² kahwin.

So dari situ aku rasa kurang perhatian. Dia pun dah lama tak peluk cium aku. Cakap dari hati ke hati macam pasangan lain. Bila dia berhajat je dia akan peluk. Masa lain dia memang tak fokus dan tak peduli aku.

Dia pernah marah² aku tapi tak lah setiap hari atau kerap.

Dia minat juga motor kereta tapi masih pada tahap sederhana pada aku.

Di tempat kerja dia sekarang, surrounding agak sosial. Tempat terbuka. Boleh jumpa artis, influencer, kenamaan, ada staff yang uniform tak cukup kain dan membalut aurat. Ada dia cerita pasal rakan sekerja ada skandal walau ada anak bini. Ada yang tengok video tak elok.

Sehinggalah satu hari waktu aku sarat pregnant. Dia ikut kawan² sekerja dia pergi satu event kenderaan. Di situ kawan dia bergambar lah dengan model perempuan yang agak seksi.

Suami aku pun bergambar jugalah dengan perempuan² kat situ (tapi gambar suami aku dengan pempuan² pakai tshirt). Tapi ada beberapa keping gambar yang di lock. Pada hari yang sama.

Sepanjang kahwin. Tak pernah pula di lock apa-apa dalam fon. Aku bebas main phone dia. Dia bebas main phone aku.

Aku dapat tau lepas kematian baby aku. Aku belek handphone dia. Baru seminggu pantang.

Bila aku tahu, aku sedih, kecewa sebab aku memang sayang sangat dengan suami. Aku percaya kat dia dan tak pernah control suami apa dia nak buat dan minat kat luar.

Benda ni mungkin kecil bagi orang lain. Tapi besar bagi aku atas sebab-sebab tertentu. Tapi benda-benda kecil ni lah boleh lead kepada benda yang lebih besar kan?

Bila aku tahu, suami tak minta maaf kat aku. Sepanjang kahwin, apa² dia memang susah nak minta maaf. Pada akhirnya semua isu aku yang minta maaf. Sebab aku taknak gaduh ngan suami.

Tapi kali ni aku nak dengar dia minta maaf sebab sejak-sejak akhir ni ada beberapa ujian yang aku tempuh. Emosi aku kurang stabil.

Tapi suami balik kerja marah² dan minta maaf dengan terpaksa. Dia tanya aku dah puas hati ke belum. Aku macam biasa diam dan menangis je. Seperti biasa² dia marah. jarang aku jawab.

Aku sedih. Aku rasa tak disayangi. Suami aku tak pernah pujuk aku macam suami-suami lain. Tak penah ungkap dan panggil aku sayang. Jarang pandang muka aku. Banyak pandang handphone.

Bila aku mengadu sakit. dia selalu acuh tak acuh. Tak ambil serius pun. Nak hantar hospital pun lambat² dan dia memang tak suka pergi hospital pun. Sampaila baby aku meninggal. Petang contraction tu. Dia lengah² pergi hospital.

Malam tu dia masih cakap nak pergi court dulu masa aku menahan contraction. Nak anta aku tengah malam pegi hospital. Tapi aku dah tak tahan sangat.

Dia tanya nak pergi bila hospital? Aku cakap sekarang. Sampai hospital jantung baby aku dah tak de.

Aku tak blame dia waktu tu. Aku redha. Sebab ajal maut ni dah tertulis. Tapi dengan keadaan sekarang.

Sampai sekarang dia tak tunjuk dia sayang aku. Tak pernah cakap sayang aku. Selalu abaikan emosi aku. Tak pernah prihatin dan kisah tentang aku. aku lagi kuat rasa dia tak sayang aku. Selama ni aku husnu zhon je.

Dan entahlah. Aku rasa tak mustahil kalau satu hari dia ada perempuan lain dan madukan aku. Sebab sekarang pun dia tak kisahkan aku. Sikap tak kisahnya terlalu obvious sampai mertua aku pun kata. Suami macam tak kisah kan aku.

Aku teruskan lagi. Sebab selagi tak terbukti dia ada lebih pasangan atau terlibat benda berbahaya. Masih ambil berat pasal anak.

Aku masih bersyukur dan teruskan demi anak. Aku pun hargai mertua banyak tolong dan aku sebolehnya taknak bercerai berai.

Tapi aku tak rasa nikmat dikasihi suami macam orang lain. Tak rasa diambil berat. Aku banyak menangis sendiri.

Aku pun tak de tempat nak meluah since aku taknak orang tahu pasal rumah tangga aku dan aku juga ada konflik dengan keluarga sendiri.

Aku mungkin ubati hati aku dengan kawan-kawan dengan buat apa aku suka.

Korang doakan ya suami saya jadi penyayang, ambil berat kat saya. Macam suami-suami lain di luar sana. Saya pun nak rasa nikmat disayangi suami.

Terima kasih baca luahan biasa-biasa saya. Assalamualaikum.

– Putih (Bukan nama sebenar)

Hantar confession anda di sini -> https://iiumc.com/submit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *