Bela Biawak Hidup

Assalamualaikum, saya Nana (bukan nama sebenar). Ini bukan kisah saya tapi saya kena tempias sekali.

Saya ni fresh grad baru habis belajar dan baru bekerja. Biasalah fresh grad gaji pun standard je kadang rasa macam underpaid jugak tapinya saya kena bantu family orang lain which is my sister yang dah berkahwin.

My sister ni kena bela lelaki biawak hidup plus dia jugak tak bekerja after grad for few years dan baru bekerja dalam sebulan macam tu disebabkan terdesak.

Mana taknya kalau setiap minggu mintak duit dekat saya sebab dia takde duit untuk jaga anak lagi dan lain-lain komitmen.

Suami dia muda lagi cumanya tulah berhenti kerja after buat business dan business nya makin teruk dan takde keuntungan langsung. Kadang tu memang takde income langsung sampai dia kena minta pada saya.

Saya tak kisah kalau saya kena tolong kakak saya cuma, saya ni duduk dekat dengan diorang so every week saya akan datang dan saya tengok memang abg ipar saya ni duduk rumah tak buat apa, layan anak pun tak, cari kerja pun tak, kerja main fon je dekat rumah.

So saya pulak rasa geram dan tidak ikhlas bila saya pulak kena tanggung dia. Abang ipar ni muda lagi sihat lagi dan dulu pernah kerja dekat company besar dan ada pengalaman 5 tahun dah tapi after berenti kerja dah dekat 3 tahun jadi penganggur.

Saya adalah cakap suruh abg ipar tu cari kerja yelah pengalaman 5 tahun lebih takkan susah nak dapatkan kerja plus masih muda dalam 35 tahun macam tu. Tapi saya ni adik ipar susah kalau nak bersuara dengan abg ipar ni.

Saya ni kesian dengan kakak saya tapi sakit hati jugak sebab setiap minggu minta duit dekat saya, sampaikan saya nak kahwin pun tak boleh nak buat simpanan sendiri. Kadang tu sampai rasa macam tak ikhlas nak tolong.

Saya pernah terlepas cakap dekat kakak saya, dan saya tahu dia terasa sebab saya pun lemas jugak dengan keadaan macam ni.

Saya cuba untuk tidak pressure kakak saya tapi bila dia tunjuk balance account bank dia saya pulak jadi emosi.

Plus anak dia ni ada masalah, so kena hantar sekolah special, yuran pulak mahal sebab bukan under kerajaan dan semua tu kakak saya sorang yang tanggung, sampai rumah, kereta semua lah.

Saya paling geram bila anak dia ni perlukan perhatian sebab keadaan macam tu tapi bapaknya hanya duduk rumah duduk saja main fon saja. Melayan anak pun tidak. Semua lah kakak saya yang buat.

Saya pernah nak cuba cakap dengan kakak saya cuma saya tak sampai hati bila kakak saya ni terasa. Saya tahu dia pun tengah struggle dan sabar. Saya tahu walaupun dia tak pernah cerita dekat saya.

Saya boleh nampak betapa penat nya dia bila dekat rumah. Saya orang luar je nak cakap dengan abg ipar pun susah.

Bohong kalau katanya sudah minta kerja tapi tak dapat offer dengan pengalaman macam tu plus background pun company besar. Saya pun pernah cuba carikan abg ipar tu kerja tapi kalau dah diri sendiri taknak saya pun tak boleh nak tolong.

Saya tak tahu nak buat macam mana. Tapi saya tak nak diorang berpisah sebab kesian dengan anak-anak buah saya tu. Hmm.

Ni sekadar luahan sebab saya tak tahu nak cerita dengan siapa, dan ini masalah personal nak cerita dekat kawan pun segan, nak cakap dengan parent pun nanti mesti parent saya akan pressure kakak saya, saya tak nak.

Saya nak cakap pun susah. Saya juga ada komitmen sendiri. Tapi tulah cerita dia.

– Nana (Bukan nama sebenar)

Hantar confession anda di sini -> https://iiumc.com/submit

4 Comments

  1. Kat m’sia ni klau nk kerja bole je, cuma rajin dgn mls je puncanya.. paling2 abg ipar awk tu klau pon xdpt kerja ofis, bole je jd ‘rider’ ke, atau buat niaga online ke, skrg ni nk jd ‘dropship’ bkn nk kna modal besar pon, kdg2 tu ‘free’ je, amik komisyen je, atau buat la biz kecil2an.. sya penah tengok d tik tok, ada sorang abg tu dpt antar 5 org ank2nya dgn jual sambal2 yg isteri dia buat, x mustahil ada je rezeki di mana2.. kesian kat awk, dahla baru kerja, nk kawin pon perlu blanja jugak.. seeloknya, sruh la kakak n abg ipar awk tu bincang dgn parents kedua2 belah pihak.., & cari jln penyelesaian yg sebaik2nya, lgi pon diorang ada ank kan, xkan nk biarkn anak mrk membesar dlm keadaan yg begitu.. 3 tahun tu, klau gaji sebulan seribu pon, ada da income dlm 30k, bole la bgi ank tu mkanan yg berkhasiat ke, or rancang utk pelajaran dia dsb., sya doakn semuanya akn dipermudahkan Allah.. aamiin YRA

  2. Dlm keadaan mcm ni lebih baik anak yg ada ‘special needs’ tu dihantar ke sekolah yg ada murid berkeperluan khas di sekolah kerajaan (Kelas PPKI – Program Pend Khas integrasi). Ada step yg perlu waris ikuti. Elwun pun ada utk murid.

  3. Dlm keadaan mcm ni lebih baik anak yg ada ‘special needs’ tu dihantar ke sekolah yg ada murid berkeperluan khas di sekolah kerajaan (Kelas PPKI – Program Pend Khas integrasi). Ada step yg perlu waris ikuti. Elaun pun ada utk murid.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *