Dia Yang Hadir Ketika Aku Jatuh, Dia Juga Yang Menambah Luka

Hai, nama saya Nana (bukan nama sebenar). Saya pelajar di IIUM, sekarang tahun ketiga.

Saya kenal dengan seorang lelaki ni, kami satu club waktu di cfs. Tapi waktu tu kami hanya kenal sebagai kawan, dan tak rapat sangat pon dan saya pon waktu tu dah ade yang berkenan di hati.

Setelah lebih kurang 2 tahun menjalin cinta dengan bekas kekasih, akhirnya dia pergi tinggalkn saya waktu saya sakit.

Saya terpaksa ambil study leave lebih kurang 2 tahun disebabkan oleh sakit yang saya hadapi. Peritnya Tuhan saja yang tahu waktu tu, saya tak dapat urus diri saya sendiri, berjalan ke bilik air pun saya tak mampu.

Ayah yang tolong papahkan, mandikan, suapkan makanan. Tapi mereka tak sedar, saya dalam fasa patah hati sebab saya taknak diorang tahu yang fizikal dan mental saya dah hancur.

Saya kuatkan semangat, bangkit balik demi keluarga saya, demi mak ayah saya. Saya taknak mereka sedih tengok saya terlantar atas katil je tak mampu buat apa2.

Alhamdulillah, setelah 2 tahun bertarung dengan penyakit tu, saya semakin sembuh dan dapat semangat untuk belajar balik walaupon sudah dalam perancangan untuk berhenti belajar.

Tapi, dia yang saya kenal waktu di cfs, tiba2 dm saya di instgram bertanyakan kabar. Mula dari bertanya kabar sampailah dia buat saya rasa bersemangat balik untuk terus maju ke hadapan.

Dia baik, selalu tolong saya, tolong family saya, selalu ade dengan saya, tipulah kalau saya cakap, tak jatuh hati dengan layanan dia.

Dia adalah sosok lelaki yang hadir waktu saya terkapai kapai untuk bangkit,dia selalu pesan jangan pernah tinggal ubat saya, selalu jaga kesihatan dan jangan pernah putus semangat untuk sambung belajar.

Alhamdulillah, saya dapat sambung belajar balik dan kebetulan waktu tu musim covid yang dibenarkan untuk saya belajar di rumah.

Sepanjang belajar, saya rasa semakin bersemangat disebabkan dia dan juga keluarga. Walaupon selalu kena hadir appointment dan makan ubat, saya tak putus harapan untuk tamatkan ijazah saya.

Sampailah setelah setahun saya sambung belajar balik, Allah ambil ayah saya. Satu satunya semangat yang saya ada untuk teruskan belajar.

Sakitnya, pedihnya Tuhan saja yang tahu, kehilangan seseorang yang saya tak sempat untuk buat dia bahagia, untuk buat dia bangga melihat saya memegang segulung ijazah. Tapi saya sedar, saya kena kuat demi keluarga saya, demi mak saya.

Alhamdulillah, keputusan semester saya semakin baik dan saya tak putus untuk trus belajar, ditemani oleh si dia.

Semester ketiga, saya pulang ke kampus disebabkan ade subjek lab. Dan dia sendiri yang datang rumah saya jumpa mama dan adik beradik untuk ambil saya dan bawa ke uia.

Dia lelaki pertama yang saya datang ke rumah, dan dia berjanji untuk jaga saya kat sini. Dia bagi saya cincin dan dia bagitahu yang dia nak kahwin dengan saya bila tiba masanya nanti.

Hati wanita mana yang tak bahagia apabila ada seseorang yang sayang kite dengan serius sampai berjumpa keluarga. Sejak itu saya jadi tunang dia, kami selalu keluar bersama, cipta kenangan dan dia jaga saya dengan sangat baik.

Sampailah 3 bulan kami bersama, saya buat kejutan untuk ulang tahun dia. Hadiah yang saya tak pernah buat untuk mane2 lelaki pun sebelum ni dan dia bahagia sangat sebab saya pon sayangkan dia walaupon saya jarang luahkan.

Disebabkan trauma masa lalu yang membuatkan saya selalu berhati hati dengan lelaki, sebab saya takut terluka lagi.

2 hari kemudian, usai solat subuh, saya dapat notification yang mak dia follow saya di Instgram. Saya bahagia sebab mak dia cari saya, dan saya terus stalk ig mak dia.

Tapi ape yang saya jumpa, buat saya, terduduk, Tuhan saja yang tahu waktu tu saya sakitnya macam mana.

Saya pegang dada saya, saya istighfar banyak2, Allah, Allah, Allah, sakit ya Allah.. ape salah aku ya Allah, kenapa Kau duga aku sebegini rupa..

Saya ternampak story mak dia, pasal persiapan perkahwinan dia dengan seorang wanita, dan di akhir story ig, ade dia tengah lafazkan akad nikah, suara dia masih terngiang ngiang di telinga saya,

Waktu tu saya tak mampu untuk bangun, tak mampu untuk berkata apa2, saya tumbuk diri saya, saya cakap ini hanya mimpi,bangunlah!

Tapi hakikatnya , ia realiti..

Saya terus call dia, dan dia menangis teresak esak sebab tak bagitahu semua ni, saya tak tahu kenapaaa dia buat sayaa macam ni.

Setelah dengar segalanya, rupanya dia dah pergi kursus kahwin dah lama sebelum dia datang jumpa family saya, sakitnya tu Tuhan saja yang tahu.

Dia yang kutemukan di waktu proses pemulihan, sekarang menambah luka di hati ini.

Dia mintak untuk saya bertahan, untuk jangan pergi, sebab dia tak rela dengan perkahwinan dia tu, dia dah tak sayangkan perempuan tu disebabkan saya dah berjaya curi hati dia,

Sampai sekarang dia masih berharap dekat saya, dan dia hanya hadirkan jasad didepan isteri dia.

Kadang dia jumpa saya, dia nangis2 sebab dah buat keputusan yang salah. Jujur, saya masih sayangkan dia, tapi ape perlu saya buat?

– Nana (Bukan nama sebenar)

Hantar confession anda di sini -> https://iiumc.com/submit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *