Isteri PJJ

Assalamualaikum. Aku ni orangnya jenis tak kisah apa orang nak cakap. Tapi sejak aku kahwin dgn askar ni aku tetiba jadi sensitif lagi-lagi bila orang tanya pasal laki aku. Ye, saya tahu anda anda dan anda semua ada rezeki hidup bersama tengok muka husband setiap hari. Tapi masih ramai lagi di luar sana hidup PJJ dgn suami bukan isteri askar je. Ternyata kami yang PJJ ni perlu extra survive apabila laut dan ombak yang memisahkan kami. Aku tak boleh travel jumpa husband pakai jalan darat. Ramai tanya kenapa aku tak ikut husband aku je? Aku clarify siap-siap aku juga ada tuntutan kerja atas dasar negara dan aku perlu berada di semenanjung. Yang pasti gaji aku boleh survive hidup tanpa minta sesen duit suami. Husband bg duit aku beli emas.

Paling sakit ada orang tanya aku. “Temah, laki kau tak balik ke? dah berapa lama kau tak jumpa laki kau temah?” Aku jawab sambil senyum “2 bulan jugak kak, tak balik” dia boleh kata “ISHHH, TAK PATUT” ohh wait! TAK PATUT? TAK PATUT? Okay dear sisters, kalau askar-askar ni tak menjaga sempadan negara, mungkin sekarang engkau tidak tidur lena dengan suami kau. Tu baru 1 kes, kes orang pandang sinis kat aku sebab laki aku takde kat rumah. Yela hidup macam anak dara sorang-sorang tapi ada suami (oh ye, aku belum ada rezeki dpt baby lagi. Tolong doakan)

Hakikatnya jadi bini askar mmg kena deal dengan benda-benda macam ni. Jadinya aku takde pilihan lain melainkan terus kental. Terus sabar. Kalau ikutkan hati mmg dah lama berhenti kerja jugak. Tapi aku terikat contract dengan kerajaan, aku tak boleh simply berhenti sebab banyak kerajaan dah invest kat aku on my education. Tujuan aku luahkan kat sini sebab aku nak bagitau, isteri yang duduk jauh dengan suami ni mmg kadang-kadang sensitive sbb dia dah lama kental. Aku cuma hari-hari berdoa kat Allah, jika ini adalah caranya jalan senang untuk aku ke syurga atas pengorbananku, aku minta untuk terus tabah.

Ye, saya doakan kat sesiapa yang PJJ dengan suami ( tak kisah la bini askar atau tidak) semoga segala pengorbanan kita di balas syurga di akhirat sana. Kita kental! kita kuat! kita tak kisah pun apa orang sekeliling nak cakap. Yang penting suami kita walaupun jauh tak pernah miss tanya keadaan kita dan sayang kita. Semoga suatu hari kita akan di beri rezeki dekat dengan suami kita. Hanya Allah shj dapat memakbulkan doa kita. Marilah berdoa dan terus berdoa. Kita kuat kan?

– ISTERI PJJ

Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit