Kenapa Ada Jerawat?

Kenapa Ada Jerawat?

Assalamualaikum, saya tulis confession sebab nak luah perasaan sahaja. Harap dapatlah reda sikit perasaan sedih ni. Tengok tajuk dah tahu kan pasal apa. Ye.. saya seorang yang muka dia tak lekang dari jerawat.

Saya ada jerawat semenjak sekolah menengah lagi sehingga sekarang sudah bekerja. Jadi hidup saya ni agak terbiasa dengan soalan soalan bawang orang sekeliling saya. Bagi saya, soalan ataupun kenyataan mereka sangatlah tak memikirkan perasaan orang lain.

Salah satu soalan, ‘kenapa ada jerawat?

Allah saya memang tak tahu nak jawab apa kalau dapat soalan macam ni. Saya kalau boleh tak nak sesiapa tanya soalan ni kepada saya ataupun orang lain yang senasib dengan saya sebab saya pun tak tahu kenapa jerawat naik.

Saya memang dah sedih tengok muka hari hari kat cermin, saya tahu muka saya buruk.. Jadi bila dapat soalan macam tu, saya sedih sangat sebab saya memang tak ada jawapan.

Dulu saya pernah breakout teruk sangat,sampai satu muka saya penuh dengan jerawat. Jadi saya pakai mask untuk cover muka saya. Hari hari saya pakai mask. Tu pun ada yang bertanya kenapa pakai mask sedangkan orang tu dah boleh agak kenapa saya pakai mask tu.

Ada pulak yang bertanya ‘eh kenapa tompok tompok hitam kat muka, campak ke?’ ini pon pertanyaan yang buatkan saya speechless.

Kawan sekerja saya sendiri pernah cakap kalau ada jerawat, sampai bila2 pon ada jerawat, dia kata jerawat tak akan sembuh.

Kata kata dia memang menusuk lah sebab jauh di sudut hati saya, saya harap saya akan bebas jerawat satu hari nanti. Saya tahu muka dia tak ada jerawat, dia tak paham betapa sakitnya ayat dia tu.

Ada jugak saya jumpa orang yang tak kenal tiba tiba tegur ‘eh kenapa muka banyak jerawat?’ rasa nak nangis masa tu jugak tapi saya tetap senyum kelat sebab senyum je saya mampu masa tu.

Memang pertanyaan macam kat atas nampak simple tapi hanya Allah je yang tahu perasaan saya.

Sesungguhnya saya dah ke doktor, beli hampir semua produk kat drugstore, cuba rawatan alternatif, pergi facial tapi jerawat masih ada.

Tolonglah jangan tanya soalan berkaitan jerawat pada orang yang ada jerawat. Soalan tu sangat pedih untuk dijawab. Orang yang tak pernah ada jerawat memang takkan paham macamana rasanya berjerawat.

Tahap keyakinan memang kat paling bawah sebab saya sedar muka saya memang tak flawless dan saya harap orang orang sekeliling tak perlu tanya apa apa soalan berkaitan jerawat. Sumpah sakit sangat rasa dia.

Akhir kata, maaflah kalau cerita saya ni bosan. Terima kasih kalau admin siarkan. Saya nak minta tolong, tolong doakan saya bebas jerawat aka flawless ye. Aamiin..

Terima kasih semua.

– Saya tahu saya tak flawless (Bukan nama sebenar)

Hantar confession anda di sini -> https://iiumc.com/submit

Share via
Copy link
Powered by Social Snap