Anakku Gemuk

“Doktor, anak saya ni susah nak control makan. Kalau makan, mesti kena ada ayam goreng 4-5 ketul, nasi mesti tambah 2 pinggan. Kalau air pulak, dia memang susah sikit nak minum air kosong.

Kami dah ajar dah, dia kata nak muntah minum air kosong sebab rasa tawar. Kami buatlah air sirap letak dalam peti ais tu. Kadang-kadang kalau dia nak minum air gas, kami bagi jelah, kesian, tak sampai hati…”

Itu sebahagian dialog dari seorang ibu. Teringat lagi masa tu si ibu bawa anak yang masih lagi belajar di sekolah rendah, dia datang di klinik saya mengadu yang anaknya kuat berdengkur.

Dari luaran, saya dah boleh agak punca masalah ni, OBESE. Si anak baru 8 tahun tapi berat dah lebih 50kg.

Flashback few years back, masa tu saya masih HO di ward paediatric (kanak-kanak). Sedih tengok ada pesakit yang baru 11 tahun dah dirawat sebagai pesakit kencing manis.

Pesakit obese, dan bila ditanya tentang habit makan, setiap hari akan minum air gas. Dalam peti ais, air gas je yang ada. Huhu, sedihnya bila dapat kes macam ni.

Kalau parents tak ajar minum air manis dan tegas jaga pemakanan anak, maybe tak jadi seteruk ni.

Maaf lah, saya manusia biasa, bila dapat kes macam ni, rasa geram jugak kat parents dan rasa kesian kat anak sebab jadi mangsa. Anak yang belum baligh manalah nak tahu makanan mana yang elok, mana yang bahaya.

Tanggungjawab parents lah untuk jaga diet anak. Kita sebagai parents yang akan beli makanan tu. Kalau kita tak beli, anak pun takkan makan kan?

Ada kes lain yang sempat saya manage masa posting di zon merah. Umur 17 tahun yang tiada masalah kesihatan sebelum ni, datang dengan nafas tercungap-cungap, nadi laju sangat 150beat per minute, muntah-muntah dan dah separa sedar.

Bila check result darah, bacaan gula 20++, pH darah pun sangat berasid, ketone pun tinggi. Sah patient ada diabetic ketoacidosis (komplikasi akibat kencing manis) dan dalam keadaan tak stabil.

Bila ditanya parents, rupanya si anak memang kuat minum air gas dan air manis.. Huhuhu..

Berbalik kepada kes yang saya dapat di klinik tadi, adik tadi ada kemungkinan besar mengalami penyakit Obstructive Sleep Apnoea (OSA) berpunca daripada obesiti.

Bila saya terangkan kepada si ibu yang dia perlu jaga pemakanan anak, dia jawab, “Dr tolong bagitau kat anak saya tu sikit, marah dia sikit, saya cakap bukannya dia nak dengar pun.”

Adoi kak, kalau saya marah si anak sekalipun, tapi si ibu still letakkan air manis, air gas dalam peti ais, jadi sia-sia jelah saya marah. Huhu.

Saya pun explain lah few step yang dia boleh amalkan untuk kurangkan berat badan si anak. Kalau ada reader yang ada masalah yang sama, boleh cuba jugak, insyaAllah doakan berkesan..

1. Bila nak berubah cara hidup ni, first thing yang kena ubah adalah MINDSET. Cuba explain kat anak tentang penyakit yang dia tengah ada sekarang.

Bila dia dah agak faham, boleh explain pasal komplikasi penyakit tu kalau dibiarkan berterusan. Selagi mana dia tak faham, jangan rushing nak cuba next step, confirm akan fail nanti.

Bagi masa paling lama seminggu untuk educate dia dan bagi kesedaran kat dia. Nak berubah ni bukannya senang. Kena azam kuat, baru menjadi.

Hati parents kena kental bila tengok anak menangis tak dapat makan jajan ya. Kalau selalu rasa tak sampai hati, memang susahlah nak berubah nanti.

2. Bila anak dah faham, baru ajak dia untuk plan jadual seharian. Dalam jadual ni, boleh masukkan plan untuk jenis makanan dan senaman. Kalau nak perubahan ni berjaya, both parents kena join sama.

Bukannya bila dah catu makanan anak, tapi mak ayah makan macam-macam makanan yang tak sihat depan anak, confirm anak tak boleh nk berubah.

Sepanjang bertahun saya bekerja, kebanyakkan pesakit kanak-kanak yang obese ni, kedua-dua parents pun obese sebab pemakanan yang tak seimbang di rumah.

Susah sangat nak jumpa anak yang obese tapi parents slim, unless anak tu ada masalah kesihatan yang menyebabkan dia obese. So boleh sama-sama join berdiet dengan anak.

Kalau nak perubahan ni lagi berkesan, boleh tambah REWARD CHART jugak. Explain kat anak pasal reward yang dia akan dapat bila dia achieve certain level.

Boleh beli sticker kat kedai RM2 untuk bagi lebih menarik. Setiap kali berjaya, tampal 1 sticker kt reward chart. Cukup 10 sticker, boleh dapat hadiah.

Kalau boleh, reward tu biarlah yang sihat. Contoh, kalau sebelum ni anak minum air gas setiap hari, dan sekarang boleh kurangkan ke 1-2 tin seminggu, boleh bagi hadiah mainan untuk si anak.

Janganlah hadiahkan jajan kat dia, nanti habis diet regime. Selesai satu level, set level yang lebih tinggi pulak untuk achieve. Misalnya, minum air kosong 4 gelas sehari ataupun kurangkan minum air bergula ke sekali sehari.

3. Biar lambat, asalkan CONSISTENT untuk berubah. Jangan terlalu extreme dan drastic. Ibu jangan terlalu ambitious.

Anak yang selama ni selalu makan 2 pinggan setiap meal, janganlah potong terus sampai tinggal suku pinggan. Memang lah diet suku suku separuh tu sangat sesuai untuk diet.

Tapi jangan lah terlalu extreme kat anak. Bila terlalu extreme kita nak tukar habit, takut nanti habit tu tak kekal lama dan rebound ke habit lama balik.

So start slow slow, dari nasi 2 pinggan, kurangkan sikit ke sepinggan setengah dulu untuk seminggu yang pertama. Bila anak dah rasa selesa, kurangkan lagi ke sepinggan next week.

Lama-lama boleh ikut diet suku suku separuh. Suku pinggan untuk carbohydrate (nasi, roti, bijirin, mee, pulut, ubi), suku untuk protein/ lemak (ikan, ayam, daging, kekacang) dan separuh pinggan untuk buah dan sayuran.

Air gas atau air manis pun boleh kurangkan juga. Boleh cuba ambil 3 proper meal sehari, dan antara meal tu boleh diselangi dengan light meal macam buah-buahan atau kekacang.

Kalau anak tak berapa suka buah, boleh try buat ais dulu. Contoh, ais mango atau dragonfruit. Blend buah dengan air, tak perlu letak gula, pastu tuang dalam plastic macam nak buat aiskrim malaysia. Simple. Boleh jadi snack yang sihat untuk anak.

4. Next, kena ajak anak BERSENAM. Maybe agak susah nak ubah sedentary lifestyle (gaya hidup yang kurang aktif) kepada active lifestyle.

Anak yang selama ni banyak main computer game dan menonton tv, maybe susah nak disuruh berjoging.

So first step, boleh ajak anak buat something yang enjoyable dulu. Contoh, boleh try jumping jack (lompat bintang) atau dancing sambil dengar lagu.

Parents pun join senaman sekali. Banyak video senaman untuk kanak-kanak kat youtube, boleh pilih mana yang suka.

Senaman lain yang kebanyakan kanak-kanak suka adalah swimming dan cycling. Bila dah terbiasa buat senaman ni, boleh upgrade ke senaman lain yang lebih energetic macam jogging atau aerobic.

5. Sambil berusaha, jangan lupa banyakkan BERDOA minta Allah mudahkan usaha untuk turunkan berat badan dan jadikan amalan ni sebagai habit sampai ke tua.

Saya tak ingat saya dengar kat mana, tapi ada orang kata bila kita buat something secara consistent selama 40hari, insyaAllah akan jadi tabiat.

Kalau sebulan turun berat sekilo pun dah kira ok kalau kita boleh maintain healthy lifestyle.

Saya doakan moga Allah mudahkan urusan parents dan anak-anak dalam usaha untuk jadi lebih sihat insyaAllah.

– Dr Aurora (Bukan nama sebenar)

Hantar confession anda di sini -> https://iiumc.com/submit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *